Vaatwassers

Hoe reset ik mijn toestel?

Werkt je toestel niet goed, reset het dan een keer. Na een reset doet het toestel, nadat het weer spanning krijgt, een zelftest waardoor mogelijke fouten worden hersteld.


Het resetten van een toestel kan op verschillende manieren, kijk wat werkt voor jouw toestel. 


Drie manieren om je toestel te resetten: 

  • Twee minuten stroomloos maken: Haal bij voorkeur de stekker uit het stopcontact. Kun je niet bij de stekker, haal dan de spanning eraf door in de meterkast de installatieautomaat uit te zetten. Maak het toestel minimaal twee minuten stroomloos, langer mag ook. 
  • Terugzetten naar de fabrieksinstellingen: In de handleiding staat beschreven hoe je het toestel terugzet naar de fabrieksinstellingen. Staat dit niet in de handleiding, dan is er geen mogelijkheid om deze handeling te doen. 
  • Toetsencombinatie: Soms gaat een reset door een bepaalde toetsencombinatie. Deze combinatie staat dan beschreven in de handleiding.  
  • Stekker omdraaien in het stopcontact: Uiteraard alleen wanneer dit ook mogelijk is. In sommige gevallen is de storing dan opgelost.


Helpt een reset niet door een van de bovenstaande mogelijkheden? Zoek dan in de kennisbank naar het probleem van jouw toestel of maak een afspraak met een ATAG technieker.


Open artikel

Waarom draait mijn vaatwasser alleen op ECO-stand?

Vaatwassers zijn zo geprogrammeerd dat de ECO-stand de eerste keuze is. Kun je geen ander programma kiezen? Dan is er een probleem in de software of hardware van het toestel. 


Hoe los je dit probleem op? 


Software 

Reset je vaatwasser door het toestel stroomloos te maken. Haal de stekker 60 seconden uit het stopcontact en doe hem er omgekeerd weer in. Is de stekker niet zichtbaar? Zet dan de juiste zekering/groep in de meterkast om en schakel hem na 60 seconden weer in. 


Heeft resetten geen resultaat? Maak dan een afspraak met een technieker


Hardware 

Een knop van de bediening is kapot. Dit kun je niet zelf oplossen, maak een afspraak met een technieker.


Hoe werkt de ECO-stand?


Tijdens gebruik van de ECO-stand ligt het toerental lager en neemt het programma langer de tijd om het vuil los te weken. 

Daarom is de duur van de ECO-stand langer dan de andere programma's. De ECO-stand verbruikt minder water dan wanneer je met de hand afwast. 


Omdat de ECO-stand met een lagere temperatuur wast raden wij wel aan om wekelijks een intensief programma te draaien. 


Meer informatie




Open artikel

Wat doe ik als mijn vaatwasserdeur naar beneden valt?

Hoe los je dit probleem op?

Mijn vaatwasser is nieuw
Valt de deur van je vaatwasser open vlak na de montage? Dan is het toestel niet goed gemonteerd. Neem contact op met de verkoper van je keuken. Wanneer je het toestel zelf hebt geplaatst, raadpleeg dan het installatievoorschrift van je vaatwasser.

Mijn vaatwasser is al een tijdje in gebruik
De deur van je vaatwasser valt open als de deurveren versleten of beschadigd zijn. Maak een afspraak met een ATAG technieker om de veren af te laten stellen of te repareren.  


Open artikel

Mijn toestel geeft een code, wat betekent dit?

Wat de foutcode op je toestel betekent verschilt per merk en type toestel.

Hoe lost u dit probleem op?
Zoek de foutcode op in de ATAG handleiding van uw toestel. Staat dit niet in de handleiding of kun je het probleem niet zelf oplossen? Neem dan contact op met de klantenservice.


Open artikel

Hoe vervang ik het deurpaneel van mijn vaatwasser?

Voordat je verder gaat

  • Het vervangen van een deurpaneel verschilt per type vaatwasser. Lukt het zelf niet? Maak een afspraak met een ATAG technieker.
  • Het modelnummer van je keuken vind je vaak op de aankoopbon of op een sticker in een keukenkastje. Deze gebruik je voor het bestellen van een nieuw deurpaneel.

Deurpaneel vervangen
Zo vervang je het deurpaneel van je vaatwasser:

  1. Bestel een nieuw deurpaneel.
    • Bestel een nieuw deurpaneel bij de leverancier van je keuken. Zij sturen je een paneel dat aansluit op de rest van je keuken.
    • Biedt de keukenleverancier montageservice? Dan volg je de stappen hierna niet.

  1. Verwijder het oude deurpaneel.
    • Het deurpaneel is op vier of zes punten vastgeschroefd aan de vaatwasserdeur.
    • Verwijder de schroeven en til het paneel van de deur.

  1. Teken de boorgaten op het nieuwe deurpaneel af.
    • Gebruik voor het afmeten van de boorgaten de ATAG montagehandleiding van je vaatwasser, daarin vind je de mal of gebruik het oude deurpaneel.

  1. Monteer het nieuwe deurpaneel.
    • Schroef het deurpaneel vast aan de deur van de vaatwasser. Gebruik hiervoor de afgetekende boorgaten.

Open artikel

Waarom slaat mijn vaat of vaatwasser wit uit?

Voordat je verder gaat

  • Verwijder de witte aanslag op je vaat met afwasmiddel en een spons of afwasborstel. Is de witte aanslag niet afwasbaar? Dan is je servies niet vaatwasserbestendig.

Hoe los ik dit probleem op?
Het zoutgehalte in je vaatwasser is te laag.

  1. Doe vaatwasserzout in het zoutreservoir van je vaatwasser.
  2. Stel het zoutgehalte in volgens de ATAG handleiding .
  3. Draai een programma van 60 graden.

Heeft dit het probleem niet opgelost? Herhaal de stappen en stel het zoutgehalte hoger in.

Hoe nu verder?

  • Blijft je probleem aanhouden? Maak een afspraak met een ATAG technieker .
  • Zorg ervoor dat het servies elkaar niet raakt. Zo wordt je vaat het schoonst en droogt deze het snelst.

Open artikel

Wat doe ik als mijn vaatwasser niet sluit?
  1. Controleer of de korven juist zijn geplaatst. Zit de bovenkorf recht? Veel bovenkorven kunnen in hoogte worden versteld maar de hoogteverstelling moet links en rechts gelijk zijn.

  2. Controleer of er niets tussen de korf en de achterwand of tussen de korf en de deur zit. Geurbuiltjes kunnen ervoor zorgen dat de deur niet sluit.

Heb je beide punten nagekeken en sluit de deur nog niet goed? Vaak is er dan sprake van een technisch probleem zoals een beschadigd slot, versleten veren of - scharnieren. Maak een afspraak met een ATAG technieker .


Open artikel

Wat doe ik als mijn vaatwasser lekt?

 Hoe los ik dit probleem op?

  1. Zet de vaatwasser uit.
  2. Haal de stekker van de vaatwasser uit het stopcontact.
  3. Sluit de waterkraan.
  4. Schep het aanwezige water uit de vaatwasser.
  5. Controleer of het meubelpaneel niet schuurt tegen de keukenkasten, komgreep of werkblad. Het meubelpaneel kan er dan voor zorgen dat de vaatwasser niet volledig sluit op het deurrubber. Vaak is er dan sprake van condensvorming aan de zijkanten of bovenkant van de deur, of kleine plasjes water links en/of rechts van de vaatwasser. Voel of zie je de meubeldeur ergens tegenaan lopen? Neem dan contact op met de installateur.
  6. Controleer de sproeiarmen. Prik de sproeiopeningen door met een naald of prikker om vuil te verwijderen.

Lost dit het probleem niet op? Kijk goed waar je de lekkage ziet en maak een afspraak met een ATAG technieker.


Open artikel

Wat doe ik als het klepje van het zeepbakje niet goed opent of sluit?

Gaat het zeepbakje van je vaatwasser niet goed open of dicht? Controleer dan de volgende punten:

Controleer op een blokkade
Het zeepbakje opent of sluit niet goed als er iets tegen het klepje aankomt:

  • Zorg ervoor dat de vaat, het rek en de eventuele vaatwasverfrisser het zeepbakklepje niet blokkeert.  
  • Verwijder overtollig afwasmiddel en vuil in en rondom het klepje.


Controleer het zeepbakje
Bestel een nieuw zeepbakje als het deksel, sluitingsmechanisme of het bakje zelf is beschadigd.
Vervang je deze liever niet zelf? Maak een afspraak met een ATAG technieker.


Meer informatie


Open artikel

Waarom wordt mijn vaat niet schoon?

De vaat wordt het beste schoon als het warme water met de zeep overal goed tussen kan spoelen. Zorg dus dat er voldoende ruimte is tussen de vaat. 


Is je vaat niet schoon, controleer dan de volgende punten: 


Water 

  • Wordt het water warm tijdens het programma? Open de deur van de vaatwasser direct na afloop van het programma en voel voorzichtig of de vaat warm aanvoelt. 


Zeep 


Programma 

  • Heb je het autoprogramma gebruikt, het programma dat zelf de tijdsduur bepaalt aan de hand van de vervuilingsgraad van het water? Voor sterk vervuilde vaat adviseren wij een intensief programma te gebruiken. 

 

Sproeiarm 

  • Zorg dat de sproeiarm vrij ronddraait, bij een blokkade maakt de arm de vaat niet goed schoon. Een keukentang kan bijvoorbeeld door de bovenste korf naar beneden steken en de sproeiarm eronder blokkeren. 
  • Prik met een naald of prikker de gaatjes van de sproeiarm door om de verstopping te verhelpen. 
  • Vervang een gebogen of gebroken sproeiarm, deze maakt geluid en beschadigt de vaatwasser. Bestel een nieuwe sproeiarm.  


Filter 

Glansspoelmiddel 

 


Tips om je vaatwasser schoon te houden 


  • Vetresten spoelen slecht weg bij koude temperaturen of een eco-programma van 30° of 40°. Draai elke week een vaat op hoge temperatuur om de vaatwasser goed door te spoelen. Dit voorkomt verstoppingen.  
  • Draai elke zes maanden een lege vaatwasser met een vaatwasmachinereiniger. Zo ontvet en reinig je het toestel. 
  • Spoel grof vuil van je borden en pannen af voor je deze in de vaatwasser plaatst. Zo blijven het filter en de sproeiarmen het langste schoon. 
  • Voor het beste resultaat adviseren wij om losse componenten te gebruiken: reinigingsmiddel, glansspoelmiddel en zout. De vaatwasser doseert dan op het juiste moment tijdens het programma de juiste hoeveelheid van de componenten.   
  • Maak ook regelmatig het deurrubber schoon. 

 

Probeer eerst het probleem zelf op te lossen. Lukt dit niet? Maak een afspraak met een ATAG technieker 



Open artikel

Wat betekent de foutcode van mijn vaatwasser?

Voordat je verder gaat
Je vaatwasser laat een foutcode zien bij een technisch probleem. Wat deze foutcode betekent verschilt per type vaatwasser.

  • Een vaatwasser met display geeft een foutcode met een letter + getal, bijvoorbeeld: E1 of F1
  • Een vaatwasser zonder display heeft knipperende lampjes als foutcode.

Hoe los je dit probleem op?
Lees in de ATAG handleiding van je toestel wat de foutcode betekent. Vul de foutcode en modelnummer in de zoekbalk in en vind de storing in de kennisbank.

Neem contact op met onze klantenservice als je het probleem niet zelf op kunt lossen.


Open artikel

Waarom stopt mijn vaatwasser tijdens het programma?

Maakt je vaatwasser het programma niet af? Dan heeft je vaatwasser een technisch probleem. Bijvoorbeeld een printplaat die beschadigd is. Dit kun je niet zelf oplossen. Maak een afspraak met een ATAG technieker.

Goed om te weten

Meer informatie


Open artikel

Waarom blijft mijn vaat nat?

Voordat je verder gaat

Controleer of het water wel warm wordt, open meteen na afloop van het programma de deur en voel voorzichtig of de vaat warm aanvoelt. Wordt het water niet warm, dan is er meer aan de hand, maak een afspraak met een ATAG technieker.

 

Hoe los ik dit probleem op?

  • Verhoog de hoeveelheid glansspoelmiddel volgens de ATAG handleiding van je toestel.
  • Korte- en ECO-programma's slaan meestal de droogfase over. Gebruik een volledig programma om de vaat te laten drogen.
  • Was kunststof vaat met de hand af. Kunststof geeft warmte te snel af waardoor kunststof vaat minder goed droogt.
  • Zet eventueel de functie 'extra drogen' aan volgens de ATAG handleiding van je toestel.
  • Zet de deur van de vaatwasser minimaal een uur nadat het programma klaar is op een kier. Zo verdampt het vocht in de vaatwasser sneller. Wacht dan ook iets langer met het uitpakken van de vaatwasser. Zie ook: Hoe zet ik de automatische deuropener van mijn vaatwasser uit?
  • In de kuiltjes aan het onderkant van een kom of kopje blijft altijd wat water staan. Begin daarom met het uitpakken van de onderste korf. Door deze kuiltjes eerst droog te deppen met een theedoek wordt de rest van de vaat niet opnieuw nat.

 

Als de vaatwasser het programma afmaakt, geen foutcode geeft en er warme lucht uit het toestel komt aan het einde van het programma, dan is er meestal geen sprake van een defect.

Blijft na deze tips je vaat toch nog nat? Maak een afspraak met een ATAG technieker.


Open artikel

Waarom pompt mijn vaatwasser het (resterende) water niet af?

Hoe los je dit probleem op?


Controleer of de vaatwasser een foutcode geeft
De betekenis van de foutcode vind je in de handleiding.

Een foutcode kan betekenen dat er een lekkage of overflow van water is. In de meeste gevallen is er dan ook sprake van een verstopping. Hierdoor is er water in de onderbak gelopen. Haal de stekker uit het stopcontact.
Als het een kleine hoeveelheid water betreft dan droogt dit op en zal de vaatwasser na een paar dagen weer werken. 

verdwijnt de foutcode niet? Dan maak dan een afspraak met een Pelgrim technieker.

Controleer het filter van je vaatwasser
Je vaatwasser pompt het water niet af als het filter is verstopt. Maak het filter van de vaatwasser schoon.

Controleer of de afvoerbuis is verstopt
Je vaatwasser pompt het water niet goed af als de afvoerbuis is verstopt. Etensresten of een stuk afgebroken vaat kunnen de afvoer blokkeren. Laat de afvoerbuis van je vaatwasser controleren.

Controleer de afvoerslang
Een knik, kink of deuk in de afvoerslang blokkeert de waterafvoer. Zo controleer je de afvoerslang: 

  1. Haal de vaatwasser van zijn plek zodat je bij de achterkant kunt. 
  2. Controleer de afvoerslang. Verwijder een eventuele knik of deuk. 
  3. Zet de vaatwasser terug op zijn plek.
     

Controleer de spoelbak
Is je vaatwasser verbonden met een spoelbak? 

  1. Controleer of de spoelbak verstopt is. 
  2. Maak de spoelbak schoon.
     

Controleer de afdekdop van de sifon
Heb je een nieuwe woning of heb je voor het eerst een vaatwasser in gebruik? De afvoer onder de spoelbak kan geblokkeerd zijn door een plastic dopje. Haal de afvoerslang van de sifon, hang hem in een emmer en controleer of het water dan wel wegloopt uit de afvoerslang. 

Zit er een plastic dopje op de afvoer? Dit los je zo op: 

  1. Draai de wartel van het tuitje los en verwijder deze voorzichtig, hier kan eventueel water uitlopen. 
  2. In de opening kun je voelen of hier een afsluit dopje zit. 
  3. Deze kun je er met de hand of met een schroevendraaier uit halen. 
  4. Draai het tuitje weer waterdicht op de sifon. 
  5. Reset het toestel en start een nieuw programma. 

 

Sifon 

 

Hoe nu verder?
Pompt de vaatwasser het water nog steeds niet af? De afvoerpomp is misschien kapot. Maak een afspraak met een ATAG technieker. 



Meer informatie. 


Open artikel

Waarom reageert de bediening van mijn vaatwasser niet?

Controleer of de lampjes of het display van je vaatwasser branden.

Het display of de lampjes branden
Reageert de vaatwasser niet? Dit heeft één van de volgende oorzaken:

  • De vaatwasser draait nog of maakt het programma niet af. Lees in de ATAG handleiding hoe je je vaatwasser reset. Weet je niet welk modelnummer vaatwasser je hebt? Kijk dan op het typeplaatje op het toestel.
  • De vaatwasser heeft een storing en je ziet een foutcode. Lees in de ATAG handleiding wat de foutcode betekent. Kun je het probleem niet zelf oplossen? Maak een afspraak met een ATAG technieker.
  • De vaatwasser heeft een technisch probleem. Maak een afspraak met een ATAG technieker.

Het display of de lampjes branden niet
Controleer of er spanning op het stopcontact staat. De vaatwasser krijgt misschien geen stroom. Lost dit het probleem niet op? Maak een afspraak met een ATAG technieker.


Open artikel

Wat doe ik als de afvoerslang van mijn vaatwasser te kort is?

Hoe los je dit probleem op?
Bestel een verlengset voor de afvoerslang van je vaatwasser. De beschikbaarheid van deze set verschilt per type vaatwasser.

Hebben wij geen verlengset voor jouw type vaatwasmachine? Neem dan contact op met de keukenleverancier.


Open artikel

Waarom knipperen de lampjes van mijn vaatwasser?

Je vaatwasser geeft met lampjes en symbolen aan of bijvoorbeeld het programma klaar is, het glansspoelmiddel op is of dat het bakje van het zout leeg is.


Gaat het lampje 'zout bijvullen' niet uit na het bijvullen? Er kan een zoutkorrel voor de sensor zitten. Je kunt even roeren in het zoutvat. Is het lampje na 2 wasbeurten nog niet uit, neem dan contact op met onze klantenservice dan helpen wij je verder.


Als het lampje 'glansspoelmiddel' niet uit gaat na het bijvullen dan is mogelijk het reservoir lek. Neem contact op met onze klantenservice dan helpen wij je verder.

Knipperen de lampjes anders dan normaal? Dan is het mogelijk een foutcode. Lees dan in de ATAG handleiding van je vaatwasser hoe je dit probleem oplost.

Hoe nu verder?
Weet je niet hoe je het probleem oplost of heb je alle oplossingen al geprobeerd maar helpt het niet? Neem contact op met onze klantenservice dan helpen wij je verder.

Meer informatie


Open artikel

Wat betekent het piepen van mijn vaatwasser?

Je vaatwasser piept als hij klaar is met een programma. Is het niet het einde van een programma of blijft je vaatwasser piepen? Dan heeft je vaatwasser een storing.

Hoe los ik dit probleem op?
Je lost dit niet zelf op. Maak een afspraak met een ATAG technieker. Omschrijf wanneer je vaatwasser piept en hoeveel deze piept.


Meer informatie

Hoe zet ik het piepsignaal van mijn vaatwasser uit?


Soms gebruikt de vaatwasser een piepsignaal om een foutcode aan te duiden.

Wat betekent de foutcode van mijn vaatwasser?  



Open artikel

Het rubber van mijn vaatwasser laat los of is beschadigd, wat nu?

Het rubber van de vaatwasser is versleten als er schimmel, barsten of dunne plekken op of rond het rubber te zien is.  

 

In sommige gevallen kun je het rubber zelf vervangen. Dit rubber heeft verschillende benamingen in onze keukenserviceshop, bijvoorbeeld:  

  • Deurrubberkuip boven  
  • Deurrubber Kuip/Deur U-Profiel 
  • Deurrubber.  

Kijk van tevoren goed hoe het deurrubber is geplaatst, zo kun je later gemakkelijk zelf een nieuw deurrubber plaatsen.  

 

Deurrubber bestel je in onze keukenserviceshop. Gebruik het modelnummer van je vaatwasser om het onderdeel te bestellen. De afbeelding hieronder is een voorbeeld: 

 

 

 

Staat er in de onderdelenlijst geen deurrubber met u-profiel? Dan kun je het rubber niet zelf vervangen. Maak een afspraak met een ATAG technieker.  

 

Goed om te weten 

Rubberdelen vallen niet onder de garantievoorwaarden, tenzij er beoordeeld wordt dat het gaat om slijtage door technische gebreken. 

 

Meer informatie 


Open artikel

Waarom lost het vaatwastablet niet op?

Is het vaatwastablet aan het einde van het programma niet opgelost en ligt het onder in de vaatwasser? 


Controleer dan of: 

  • Het water warm is geworden tijdens het programma. Bij koud water lost het tablet niet op. Is het water niet warm geworden? Dan is er meer aan de hand, maak een afspraak met een technieker
  • Er geen verstopping in de sproeiarm zit die de waterverdeling tegenhoudt, maak de sproeiarmen schoon
  • De sproeiarm niet is geblokkeerd waardoor hij niet ronddraait en een slechte waterverdeling veroorzaakt.
  • Verwijder overtollig afwasmiddel en vuil in en rondom het klepje. 
  • Het klepje van de zeepunit geblokkeerd wordt


Meer informatie 


Open artikel

Waarom wordt het water van mijn vaatwasser niet warm?


Om er zeker van te zijn dat het water niet warm was tijdens een programma, kom je daar op deze manier achter: open de deur van de vaatwasser direct na afloop van het programma en voel voorzichtig of de vaat warm aanvoelt. 


Blijft het water in je vaatwasser koud? Controleer dan eerst het programma dat je hebt gedraaid. 


Heb je geen kort-, tijd-, of ECO-programma gedraaid, dan is er een andere oorzaak. Maak een afspraak met onze technieker om het op te lossen. 


Korte-, tijd-, en ECO-programma's 

Heb je een kort-, tijd- of ECO-programma gedraaid? Korte-, tijd- en ECO-programma's gebruiken een lagere temperatuur. Draai een intensief programma en controleer dan nog eens of de vaat koud is direct na afloop van het programma. 


Open artikel

Waarom knippert het lampje van de droogfase op mijn display?

Voordat je verder gaat 

  • Je vaatwasser laat een foutmelding zien bij een technisch probleem. Wat deze foutmelding betekent, verschilt per type. 
  • De foutmelding kan op verschillende manieren worden aangeduid  
  • Een code in het display  
  • Een geluidssignaal  
  • Een knipperend of brandend lampje  
  • Of een combinatie van bovenstaande aanduidingen.  


 

In de handleiding van de ATAG vaatwasser VA5113BT staat vermeld dat het indicatielampje ‘einde’ knippert als de vaatwasser een foutmelding geeft. 


Dit is niet juist. Het lampje van de 'droogfase’ knippert een bepaald aantal keer in combinatie met een geluidssignaal.   



Hoe los je dit probleem op? 

Lees in de ATAG handleiding wat de foutcode betekent. Vul de foutcode en modelnummer in de zoekbalk in en vind je storing online.  


Maak een afspraak met een ATAG technieker als je het probleem niet zelf kunt oplossen. 


Open artikel

Wat doe ik als de vaatwasser kantelt in de kast?

Hoe los je dit probleem op?


Kantelt je vaatwasser in de nis bij het openen van de deur? Dan is het toestel niet goed gemonteerd. Neem contact op met de verkoper van je keuken.  


  

Wanneer je het toestel zelf hebt geplaatst, controleer dan of de vaatwasser voldoende steun heeft in de nis.  

Bij een keuken met een komgreep blijft er ruimte vrij boven de vaatwasser. Er komt dan meer druk op de schroeven aan de zijkant waardoor deze los kunnen raken en de vaatwasser naar voren kan kantelen. 


Wij adviseren de ruimte aan de achterkant van de vaatwasser, tussen de bovenplaat en het werkblad, op te vullen. 



Open artikel

Hoe werkt het anti-slurpkapje?

Wat is een anti-slurpkapje?

Een anti-slurpkapje is een onderdeel van een vaatwasser. Het is geplaatst vóór de afvoerpomp en dekt de propeller van de pomp af. Daarom wordt het ook ‘afdekkapje’, ‘stop’ of ‘plug’ genoemd. Het kapje zorgt ervoor dat de pomp druk kan opbouwen en het water kan afpompen. Zonder dat daarbij slurpende geluiden worden veroorzaakt. 


Controleer of het kapje goed is geplaatst. Als het kapje los of scheef zit kan dit een slechte werking van de afvoerpomp veroorzaken.


Let op:

Maak de vaatwasser stroomloos voordat je aan de slag gaat. Trek de stekker eruit of schakel de juiste groep uit in de meterkast.


Waar zit het kapje?

Het kapje zit onderin de vaatwasser, onder het filter. Je kunt erbij komen door eerst het filter te verwijderen.



Zie ook: Hoe maak ik het filter van mijn vaatwasser schoon?



     


De kleur en vorm van het kapje verschilt per model vaatwasser (in dit geval geel). Nadat je het filter hebt verwijderd kun je het anti-slurpkapje er voorzichtig uittrekken of uitschuiven. De manier waarop verschilt per type (raadpleeg de handleiding van jouw vaatwasser).


 

 

 


Werkt de afvoerpomp niet goed? 

Een anti-slurpkapje beschermt de afvoerpomp. Er kan soms toch iets in de pomp terecht komen dat er niet thuishoort, zoals een tandenstoker of een schil van een nootje. Hierdoor kan het voorkomen dat het water niet wordt afgevoerd.





Trek het anti-slurpkapje eruit en controleer voorzichtig of er iets in de propeller zit waardoor het niet meer kan draaien. Pas op je vingers want er kunnen ook glasscherven in zitten. Probeer deze te verwijderen met de achterkant van een theelepeltje. Test of het propellertje weer vrij kan draaien. Daarna plaats je het kapje en het filter weer terug.


Is het nodig om het kapje te vervangen? 

Een anti-slurpkapje gaat maar zelden kapot. Als het kapje toch gescheurd of gebroken is, dient het kapje te worden vervangen.


Kom je er niet uit?

Lukt het niet om bij de propeller te komen of om de propeller weer te laten draaien? Maak dan een afspraak met een ATAG technieker.


Meer informatie



Open artikel

Kaarsvet in de vaatwasser

Mag vuile vaat met kaarsvet erop in de vaatwasser?

Nee, het is geen goed idee om vaat met kaarsvet in de vaatwasser te doen. Kaarsvet smelt tijdens het programma en verspreidt zich over andere vaat en allerlei onderdelen van de vaatwasser. Doordat het weer stolt kan dit leiden tot verstoppingen en ernstige schade aan het toestel. 


Wat kan ik doen om kaarsvet op mijn vaat te verwijderen?

Als je kaarsvet op je vaat hebt, is het beter om het handmatig te reinigen. Laat het kaarsvet eerst volledig stollen en hard worden. Schraap vervolgens voorzichtig het overtollige kaarsvet weg met bijvoorbeeld een plastic kaartje of schraper. 


Je kunt ook het kaarsvet verwarmen met een föhn op lage tot gemiddelde warmtestand. Verwijder het daarna met keukenpapier of een doekje. Ga voorzichtig te werk om de vaat niet te beschadigen. 


Pas als je zeker bent dat de vaat vrij is van kaarsvet mag de vaat weer in de vaatwasser.


Wat doe ik als er kaarsvet in de vaatwasser terecht is gekomen, maar hij heeft nog NIET gedraaid?

Probeer dan alle kaarsvet uit de vaatwasser te verwijderen voordat je hem weer in gebruik neemt. Dit doe je op dezelfde manier als hierboven beschreven (met plastic schraper, föhn, keukenpapier of doekje).


Wat doe ik als er kaarsvet in de vaatwasser is terecht gekomen, en hij heeft al WEL gedraaid?

Als de vaatwasser gedraaid heeft terwijl er kaarsvet in zat, is de kans groot dat de machine onherstelbaar beschadigd is. Het vet heeft zich kunnen verspreiden door de hele machine en zit in allerlei vitale onderdelen zoals filters, slangen en sproeiarmen. 


Je kunt kijken of je nog ergens in de vaatwasser kaarsvetresten ziet en deze verwijderen. Draai vervolgens een heet reinigingsprogramma met een speciaal vaatwasser reinigingsmiddel. 


Lost dit het probleem niet op? 

Neem dan contact op met onze klantenservice.


Garantie

Het repareren van een defecte vaatwasser of afvoerslang veroorzaakt door kaarsvet valt niet onder de garantie.


Meer informatie



Open artikel

Hoe verander ik de dosering van de AutoDose instelling van mijn vaatwasser?

Het aanpassen van de dosering van het AutoDose programma kan op twee manieren, handmatig en via de ConnectLife™ app. Wil je de dosering van het AutoProgram handmatig of met de ConnectLife™ app aanpassen? Volg dan onderstaande stappen. 


Handmatig 

Je past de dosering van de vaatwasgel bij het gebruik van AutoDose handmatig aan op deze manier:

  1. Zet de vaatwasser aan.
  2. Klik op de menuknop.  
  3. Ga naar de AutoDose instelling.
  4. Druk op de menuknop.
  5. Ga naar de gewenste hoeveelheid met behulp van de pijltjestoetsen. 
  6. Druk op de menuknop om de gewenste hoeveelheid te bevestigen. 


Met de ConnectLife™ app

Voor vaatwassers met de ConnectLife™ functie is het is ook mogelijk om de dosering van de Autodose in te stellen met behulp van de app. 


Voordat je begint

Zorg er eerst voor dat je de ConnectLife™ app bij de hand hebt en dat het toestel verbonden is met het Wifi-netwerk en een smartphone/tablet via de app. Je vindt hier instructies voor het verbinden van een toestel met de app. 


Hieronder vind je de instructies:


  1. Open de ConnectLife™ app
  2. Selecteer de vaatwasser.
  3. Ga naar Persoonlijke instellingen.
  4. Druk op Toestel instellingen.
  5. Sleep de Automatische dosering aan.
  6. Stel de hoeveelheid in bij Automatisch dosering hoeveelheid.





Open artikel

Hoe reset ik mijn ATAG vaatwasser?

Werkt je vaatwasmachine niet goed, reset het dan een keer. Na een reset doet het toestel, nadat het weer spanning krijgt, een zelftest waardoor mogelijke fouten worden hersteld.


Het resetten van je afwasmachine kan op verschillende manieren, kijk wat werkt voor jouw toestel.


Vier manieren om je vaatwasser te resetten:

  • Twee minuten stroomloos maken: Haal bij voorkeur de stekker uit het stopcontact. Kun je niet bij de stekker, haal dan de spanning eraf door in de meterkast de installatieautomaat uit te zetten. Maak het toestel minimaal twee minuten stroomloos, langer mag ook. 
  • Toetsencombinatie: Soms gaat een reset door een bepaalde toetsencombinatie. Deze combinatie staat dan beschreven in de handleiding of op deze support pagina. Voer het modelnummer van je vaatwasser in de zoekbalk in samen met de zoekterm ‘reset’ en volg de stappen uit het artikel.
  • Terugzetten naar de fabrieksinstellingen: In de handleiding staat beschreven hoe je het toestel terugzet naar de fabrieksinstellingen. Staat dit niet in de handleiding, dan is er geen mogelijkheid om deze handeling te doen. 
  • Stekker omdraaien in het stopcontact: Uiteraard alleen wanneer dit ook mogelijk is. In sommige gevallen is de storing dan opgelost.


Helpt een reset niet aan de hand van een van de bovenstaande mogelijkheden? Zoek dan in de kennisbank naar het probleem van je toestel of maak een afspraak met een ATAG technieker.


Open artikel

Meest voorkomende vragen | vaatwassers

Hieronder vind je een overzicht van de meest gestelde vragen bij vaatwassers. Klik op de vraag voor mogelijke oplossingen.


Waarom doet mijn vaatwasser niets?



Lost dit het probleem niet op? Maak een afspraak met een ATAG technieker.

Waarom wordt mijn vaat niet schoon?

Is de vaat warm aan het einde van het programma?

Waarom pompt mijn vaatwasser het water niet weg?
  • Mogelijk zit er een verstopping in je vaatwasser. Hoe los je dit probleem op? Klik hier.

  • Pompt de vaatwasser het water nog steeds niet af? De afvoerpomp is misschien kapot. Maak een afspraak met een ATAG technieker.

Waarom geeft mijn vaatwasser een foutcode?
  • Wat veroorzaakt de foutcode? Klik hier om de oorzaak van de foutcode op te zoeken en kijk welke stappen u zelf nog kunt volgen op het op te lossen.

  • Werkt de vaatwasser weer na reset? Klik hier hoe de reset moet worden uitgevoerd.

  • Heeft de vaatwasser een verstopping? Klik hier hoe u een eventuele verstopping kunt verhelpen.

  • Heeft de vaatwasser sinds installatie nog niet gewerkt? Laat de installatie nakijken door de installateur.

 

Staat dit niet in de handleiding of kun je het probleem niet zelf oplossen? Neem dan contact op met de klantenservice

Waarom valt de deur van mijn vaatwasser zonder weerstand naar beneden? 



Waarom maakt mijn vaatwasser een vreemd geluid?
  • Wat veroorzaakt het geluid? Klik hier hoe je dit geluid eventueel kunt verhelpen.

Lost dit het probleem niet op? Maak een afspraak met een ATAG technieker. 

Waarom wordt mijn vaatwasser niet droog?
  • Controleer of het water wel warm wordt, open meteen na afloop van het programma de deur en voel voorzichtig of de vaat warm aanvoelt. Wordt het water niet warm, dan is er meer aan de hand, maak een afspraak met een ATAG technieker. 
  • Misschien kun je dit zelf oplossen. Klik hier hoe je het droogproces kunt verbeteren.


Lost dit het probleem niet op? Maak een afspraak met een ATAG technieker.

Waarom lekt mijn vaatwasser?
  • Zet de vaatwasser uit.
  • Misschien kun je dit zelf oplossen. Klik hier voor meer uitleg.


Lost dit het probleem niet op? Maak een afspraak met een ATAG technieker.


Open artikel